OSA 2, teemojen tarkastelu
Ihmisoikeuskasvatus opettajan työssä
Lähteiden esittely:
Perus- ja ihmisoikeudet opetus- ja kasvatusalalla: Oikeudellinen ja pedagoginen opas alan opiskelijoille ja asiantuntijoille, 2020
-Erinomainen opaskirja ammatilliseksi opettajaksi kouluttautuvalle! Perus- ja ihmisoikeuksien tunteminen on yksi opettajan velvollisuuksista, sillä opettaja toimii julkisen vallan käyttäjänä, mutta lisäksi myös asennekasvattajana ja eräänlaisena moraalikompassina. Tämä teos antaa mielestäni hyvän pohjatiedon aiheen tuntemukseen. - Jokaisen tulisi tuntea perustuslakiin kirjatut ihmisen perusoikeudet.
• Lakinäkökulmasta opettaja on työssään julkisen vallan kantaja, kun taas yksityishenkilö, esim. opiskelija on oikeuksien haltija
• Ylläolevaan vahvasti liittyen: opetuksen tulee perustua opetussuunnitelmaan ja oppilaitoksen kaikessa toiminnassa tulee noudattaa lainsäädäntöä.
• OAJ on koonnut mainion käytännön esimerkkeihin pohjautuvan oppaan opettajan oikeuksista ja velvollisuuksista:
https://www.oajvs.fi/uploads/2020/04/ffae28f6-opettajan-ja-esimiehen-oikeudet-ja-velvollisuudet-12.2.2020.pdf
Samalle dokumentille jatkoa, jossa lisää käytännön esimerkkejä:
https://www.oajvs.fi/uploads/2021/03/72b46fba-opettajan-ja-rehtorin-oikeudet-vastuut-ja-velvollisuudet-varsinais-suomi09032021.pdf
Etenkin voimankäyttöön, hätävarjelutilanteisiin ja häiritsevään käytökseen liittyvät esimerkit ovat äärimmäisen hyviä ja jopa pysäyttäviä! Opettajan on todella tunnettava oikeutensa ja vastuunsa hyvin näissä tilanteissa. Omalta työpaikalta on esimerkkejä muiden alojen opettajista, jotka ovat joutuneet käymään läpi oikeusprosesseja; ei tosin voimankäyttöön liittyen, vaan oikeusvastuullisuuteen, kun opiskelijalle sattuu tapaturma.
• Kouluissa opitaan myös miten vaikuttaa yhteiskunnallisiin asioihin! Tämä oli mielestäni yksi tärkeimmistä aineiston nostoista ja on samalla yksi tärkeimmistä opettajien vastuista. Myös ammatillisen opettajan tulisi osata keskustella yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen liittyvistä oikeuksista opiskelijoidensa kanssa.
- Samalla myös jokaisen kansalaisen vaikuttavuuden tärkeydestä; jokaisella on oikeus tulla kuulluksi ja oikeus ilmaista mielipiteensä.
• Ihmisoikeuskasvatus antaa opiskelijalle taitoja ja välineitä omien asenteiden ja toimintatapojen kehittämiseksi ja vahvistamaan ihmisoikeusmyönteistä kulttuuria. Tätä on sekä omien oikeuksien tunnistaminen, että toisten oikeuksien kunnioittaminen. Toisin sanoen ihmisoikeuskasvatuksella voidaan ennaltaehkäistä ihmisoikeusloukkauksia. - Voisiko todeta, tämän vuoden uutisia seuranneena, että ihmisoikeuskasvatus on maailmassamme vielä hyvin puutteellista?
• Täällä kotimaassakin on silti aina kehitettävää, vaikka Suomi on kansainvälisissä vertailuissa ihmisoikeuksien toteutumisen kärkimaita.
"Opetus- ja kasvatusalalla mahdolliset ongelmakohdat liittyvän usein turvalliseen opiskeluympäristöön, päätöksentekoon/hyvään hallintoon, koulukuljetuksiin, yhdenvertaisuuteen, oppilaishuoltoon, oppimisen tukeen ja erityisen tuen järjestämiseen, uskontoon ja katsomuksiin, työrauhaan ja ojentamiseen/kurinpitoon sekä kodin ja koulun yhteistyöhön."
- Melko pitkään ammatillisessa opetusmaailmassa työskennelleenä, minun on helppo allekirjoittaa etenkin yhdenvertaisuuteen, työrauhaan, kurinpitoon ja koulun sekä kodin yhteystyöhön liittyvät kehitystarpeet.
Ihmisoikeuskeskus. Ihmisoikeuskasvatus. https://ihmisoikeudet.net/
- Yhtä lailla erinomainen perustietopaketti kansainvälisesti sovituista ja perustuslakiin kirjatuista ihmisoikeuksista. Sopii mielestäni oppimateriaaliksi kenelle tahansa, mutta erityisesti myös opettajaksi opiskelevalle.
• "Perusopetuksen arvoperusta lähtee lapsen edusta ja jokaisen oikeudesta hyvään opetukseen. Opetuksen tavoitteena on tukea oppilaan kasvua ihmisyyteen, joka pyrkii totuuteen, hyvyyteen, oikeudenmukaisuuteen ja rauhaan." - Sama oppinuora pätee mielestäni yhtä vahvasti myös toisen asteen opetukseen.
• Sivuston parasta antia itselleni oli osio "tunnista ja puutu". Osion esimerkkivideot olivat vahvoja muistuksia yhdenvertaisuuden ja perusoikeuksien toteutumattomuudesta. Vaikka materiaali on suunnattu yläkoulun opetukseen, on tietopaketin sisältö silti relevanttia toisen asteen opettajallekin.
https://ihmisoikeudet.net/ihmisoikeuskasvatus/ihmisoikeudet-opetuksessa/tunnista-puutu-oppituntimateriaali/
Syrjintään ja yhdenvertaisuuteen liittyviä asioita on mielestäni erittäin hyvä kerrata silloin tällöin. Jos omassa työympäristössä asiat ovat hyvin, sitä ikään kuin unohtaa, ettei kaikkien kokemus ole sama. Ihmisten tasavertainen huomiointi ja erityistarpeiden huomioon ottaminen vaatii opettajalta jatkuvaa työtä ja herkkää ihmistuntemusta. Ihmisoikeusasioiden ja hieman raadollistenkin oikean elämän esimerkkien esillenostaminen antaa aina tietynlaisen herätyksen, vaikka asiat jo kokisi osaavankin.
• Yleisesti ottaen muuten sisällöltään samankaltainen kuin ensimmäinen tutkimani aineisto. Ei kuitenkaan läheskään yhtä laaja ja informatiivinen, mutta oppintuntiaineistot olivat mielestäni arvokkaita!
Teeman yhteenveto:
Mielestäni vahvimpana mieleeni jäi yhteenveto opettajan, oppilaitoksen ja virkamiesten roolista nimenomaan vastuunkantajina, "duty bearer". Jotta ihmisoikeusasiat ja niiden opetus voisivat kehittyä, täytyy jonkin instanssin ottaa niistä myös oikeudellinen vastuu. Oppilaitosten kohdalla tämä tarkoittaa perustuslaillisten oikeuksien tarkkaa tuntemusta ja lakien noudattamista. Opettajan ja oppilaitoksen täytyy pystyä näyttäytymään oikeudenmukaisena, tasavertaisuutta edistävänä ja turvallisena. - Ihmisarvoa kunnioittavan elämäntavan opettaminen on ihmisoikeuskasvatuksen ydin.
"Ihmisoikeuskasvatus sisältyy vuonna 2016 voimaan tulleisiin perusopetuksen ja lukion opetussuunnitelmien perusteisiin sekä uusiin, vuonna 2021 voimaan tuleviin lukion opetussuunnitelman perusteisiin." - Entä ammatillinen koulutus?
Vastaan omaan kysymykseeni osittain, liittämällä tähän oman organisaationi tasa-arvo ja yhdenvertaisuus suunnitelman.
https://www.omnia.fi/tietoa-omniasta/turvallisuus/tasa-arvo-yhdenvertaisuus-omniassa
Vaikka dokumentti on jo viisi vuotta vanha, sen sisältö on silti ajankohtainen ja laadukas. Perehdyin oman laitokseni suunnitelmaan jo aikaisemmassa oppimistehtävässä yli vuosi sitten, jolloinka suosittelin kaikille kollegoille myös sen lukemista. Erinomainen tietopaketti, ei siis pelkkiä korulauseita ja lupauksia! Etenkin sukupuolen kokemukseen, etnisiin ja uskonnollisiin kysymyksiin liittyvät osiot yllättivät tietoarvollaan.
Tämä katkelma koskettaa ammatillisessa koulutuksessa mielestäni eniten tasa-arvo asioiden toteutumista:
"Erityistä huomiota tulee kiinnittää opiskelijavalintoihin, opetuksen järjestämiseen, oppimiseroihin ja opintosuoritusten arviointiin. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnittelu on jatkuva prosessi, joka tehdään koko oppilaitoksen yhteistyönä."
- Lukiot haalivat opiskelijansa keskiarvon ja oppimenestyksen mukaan. Ammattikouluille lankeaa näin ollen oppimistakuun ja oppivelvollisuuden vastuun kantaminen. Jos peruskoulusta valmistuva nuori ei pääse kotikuntansa lukioihin, on ammattikoulu käytännössä automaattinen valinta. Meille hakeutuu oppimisvalmiuksiltaan hyvin erintasoisia nuoria ja nuoria jotka luonnollisesti vielä hakevat suuntaa elämässään. Silloin oppilaitoksen ja opettajan rooli on pienempi ammatin opetuksen näkökulmasta ja paljon suurempi kasvattajana ja elämisen perustaitojen opettajana. Toisin sanoen, nyt kun oppivelvollisuus alkaa näkymään yhä vahvemmin ammatillisen koulutuksen arjessa, on myös opettajan tärkeää ylläpitää tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen liittyvää osamistaan.
Ammatillisen koulutuksen muutosilmiöt & tulevaisuus
Lähteiden esittely:
Jatkuvan oppimisen Suomi, 2018. Osaamisen tulevaisuuspaneli, Opetus- ja kulttuuriministeriö
-Osaamisen tulevaisuuspaneeli tekee katsauksen tulevaisuuden töiden vaatimuksiin, muutoksiin ja niiden vaikutukseen koulutuksessa. Teknologia, kulttuuri ja rakenteet muuttuvat, koulutuksen on muututtava yhä joustavammaksi.
• Valtaväestön ikääntyminen ja massaeläköityminen aiheuttaa suuren vajeen työvoimassa. Teknologia ja uudet ammatit tulevat auttamaan tämän paikkaamisessa. - Ei riitä, että koulutetaan nuoria osaavia, jatkuvan oppimisen mallin täytyy koskettaa kaikkia. Uudelleenkouluttautumisesta tulee arkisempaa ja väistämätöntä. Sanni Grahn-Laasonen: ”Osaamisen muuttuminen kertainvestoinnista jatkuvaksi oppimiseksi on valtava muutos siihen, mitä ajattelemme koulutuksesta. Muutoksessa onnistuminen antaa Suomelle erinomaiset mahdollisuudet pärjätä teknologisessa murroksessa.”
• Vaikka teknologia kehittyy huimasti, opiskeltavaa riittää myös itsensä kehittämisessä ja johtamisessa, sekä sosiaalisissa taidoissa.
• Vahvat oppimistaidot tulevat olemaan avainasemassa, ja niihin pitäisi antaa hyvät perusteet koulutuksessa. Oppimista tulee tapahtumaan työn ohella, kuin sen aikanakin.
Sitran ennakointi- ja strategiajohtaja Paula Laine: ”Meidän on luovuttava kronologisesta ajattelusta, että nuoruudessa hankittu koulutus kantaa läpi elämän. Ajatusmalleja on ravisteltava. Onko meillä oikeus koulutusta vastaavaan työhön – vai oikeus tarjolla olevia töitä vastaavaan koulutukseen?”
• Työn murros asettaa myös uusia haasteita ja velvotteita yrityksille. Opetuksen kehittäminen ja järjestäminen ei voi jäädä yksinomaan koulujen harteille. Verkostoituminen ja vahva yhteistyö oppilaitosten ja korkeakoulujen kanssa tulee olemaan oleellista. "Varastoon" opiskeleminen ei kannata, ajoitus on tärkeämpi. Osaamista ja näkemyksiä on kehitettävä tulevaisuuskuvien muuttuessa.
• Suurin uhka työn murroksessa on voimakas eriarvoistuminen. Syrjätytyminen ja tuloerot voivat kasvaa vaarallisesti, jos ihmisten osaaminen ei kohtaa tarjolla olevaa työtä. Kunnallisten koulutuspalveluiden ja sosiaalijärjestelmän on muututtava nopeasti sopeutuviksi ja joustaviksi. Kenenkään ei pitäisi jäädä eriarvoiseen asemaan siksi, ettei ole pystynyt hankkimaan muuttuneen työn vaatimaa osaamista riittävän helposti. Osaamattomuuden ja riittämättömyyden tunne uhkaa varmasti monia yhdessä ammatissa pitkään työskenelleitä.
Katu-uskottava ammatillinen koulutus – Uusia ratkaisuja oppimiseen. Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, 2015
-Haaga-Helian ammatillisen opettajakorkeakoulun julkaisu tarttuu ja paneutuu ammatillisen koulutuksen tulevaan reformiin. (teos julkaistu 2015, eli kolme vuotta ennen reformin toimeenpanoa) - Mitä osaamisperusteisuuteen siirtyminen tarkoittaa? Muuttuva tutkintorakenne, kasvava työelämäopetus ja näyttöjen siirtyminen työelämään. Julkaisussa kiinnitetään huomiota myös muihin ajankohtaisiin teemoihin kuten kansainvälisyyteen, monikulttuurisuuteen, yrityspedagogiikkaan sekä opiskelijoiden valmistumista edesauttaviin menetelmiin. Iästään huolimatta relevanttia lukemista ammatilliselle opettajalle tai sellaiseksi kouluttautuvalle!
"Vuonna 2015 ammatillisten opettajakorkeakoulujen yhdessä tekemässä ammatillisen opettajankouluttajan työn tulevaisuuteen pureutuvassa selvityksessä todetaan, että ammatillisia opettajia ja ammatillista opettajankoulutusta tarvitaan vielä vuonna 2025. Oppimisympäristöissä oppilaitoksen ja työelämän välinen ero madaltuu. Opettajan osaaminen keskittyy erilaisen oppijan kohtaamiseen, ohjaamiseen ja yhteistyöhön kollegoiden ja työelämän edustajien kanssa." - Vuosi 2025 on pian kulman takana ja tämä arvio on osunut mielestäni nappiin.
• Kuusi muutosvoimatekijää jotka vaikuttavat ammatilliseen opettajuuteen vuonna 2025, lähde: ”Opettajankouluttajan osaaminen: Ammatillisen opettajankouluttajan työn tulevaisuus 2025” (Mäki et al 2015).
1. Kiristyvä talous - Tämä näkyy vahvasti jo nyt. Koulutukseen kohdistuva rahoitus niukkenee, ja koulutuksesta saatava hyötyajattelu korostuu entistä enemmän. Viimeksi mainitun olen huomannut enenemissä määrin omassa organisaationissa viimeisen viiden vuoden aikana.
2. Monimuotoistuvat kulttuurit - Työvoimapula lisää entisestään työperäisen maahanmuuton tarvetta. Opettajalta vaaditaan kykyä kulttuurien välisten erojen hahmottamiseen ja niiden hyödyntämiseen opetus- ja ohjaustyössä.
3. Oppimisen teknologisoituminen - Teknologia muokkaa ja on jo nyt muokannut käsityksiä oppimisympäristöistä ja lisää erilaisia mahdollisuuksia oppimiseen. Nopea kehitys on myös haaste opettajalle, hänen on seurattava alansa teknologisia muutoksia, mutta rakennettava samalla relevanttia pedagogista sisältöä.
4. Koulutuksen eriarvoistuminen - Opettajuudelle tasapainohaasteita luovat yhteiskunnan nopeutuva eriarvoistuminen, yksilön tarpeiden ja etuuksien korostuminen ja koulutuksen tasa-arvoiseen kohteluun kohdistuvat odotukset.
5. Oppimisen ja työn muutos - Koulun ja työelämän yhteys lähtenee entisestään. Työn ja oppimisen, formaalin ja nonformaalin oppimisen rajat hälvenevät. Itsensä kehittämisen tärkeys kasvaa, työsuhteet lyhenevät. Oppimisesta ja kehittymisestä tulee elämän mittainen projekti.
6. Kestävä hyvinvointi - Kestävä hyvinvointi ja kestävä kehitys kulkevat käsi kädessä, ja ovat luonnollisesti osa koulutuksen ja työelämän muutosta. Kestävä hyvinvointi on elämän edellytysten turvaamista vahvistamalla jokaisen kansalaisen voimavaroja, vaikuttamismahdollisuuksia ja tasa-arvoa.
• Tutkimus esittää myös vaihtoehtoisia skenaarioita ammatillisen opettajan tulevaisuudesta, listaan niistä vain otsikot: Status Quo, yksilöllistymisen vahvistuminen, yhteisöllisyyden vahvistuminen, monimuotoiset oppimisympäristöt ja osaamisen ylivalta.
• Työpaikkaopettajuus nostetaan esille yhtenä isona aiheena. "Perustutkintoon kuuluvan työssäoppimisen lisäksi onkin alettu puhua laajemmin työpaikkaoppimisesta. Opiskelua viedään yhä enemmän aitoihin työelämän ympäristöihin." Tämä kohta on jossain määrin jo toteutunutkin ja se on aihe jota käsiteltiin esimerkiksi juuri viimeisessä oman kouluni kehittämispäivässä, lokakuussa 2023.
Kaikki tähän liittyvä ei tietysti ole enää relevanttia ja on jo kääntynyt päälaelleenkin, esimerkkinä seuraava katkelma liittyen työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen: "Myös sosiaalisen median ja mobiililaitteiden käyttämisestä opiskelun tukena annettiin positiivista palautetta: sen koettiin lisäävän tehokkuutta ja opiskeluprosessin laadukkuutta. Erityisesti Facebook toimii niin opiskelijoiden kuin opettajien mielestä hyvin yhteydenpidon välineenä." - Tätä tarvitsee tuskin enempää kommentoida, en usko että kukaan opettaja enää allekirjoittaa sosiaalisen median hyödyistä opetuksessa.
• Demokratian kehittäminen ja vaaliminen läpäisee kaikki kouluasteet, jokaisen opettajan tulisi olla demokratiaan kasvattaja. Laadukas ammatillinen koulutus antaa oppijoille lähtökohdista riippumatta mahdollisuuden kouluttautua ja tarttua kiinni elämään. Tällainen oppilaitos edustaa koulutuksellista tasa-arvoa ja demokratiaa.
Sitra, megatrendit, 2023 päivitys. https://www.sitra.fi/aiheet/megatrendit/#megatrendit-2023-paivitys-ymmarrysta-yllatysten-aikaan
-Sitran kokonaiskatsaus suurten muutosten tuomista kehityssuunnista. Päivitetty 2023, edellinen katsaus oli vuodelta 2020. Tulevaisuuskatsaus auttaa ymmärtämään kokonaiskuvaa ja eri ilmiöiden välisiä jännitteitä; se auttaa ymmärtämään tulevaisuuden kehityssuuntia ja tapoja miten vaikuttaa niihin. "Kun usko tulevaisuuteen horjuu, on tärkeä hahmottaa, millaisia valinnan paikkoja meillä edelleen on edessämme ja mistä asioista olisi juuri nyt tärkeä keskustella, jotta voimme rakentaa parempaa tulevaisuutta."
• Megatrendit 2023 listauksessa ovat seuraavat:
1 Luonnon kantokyky murenee - Ekologinen kestävyyskriisi on ehkä kriittisimmillään juuri nyt. Vaikka valtiot ja organisaatiot esittelevät positiivisia kestävyyssuunnitelmiaan ja hiilineutraaliuden tavoitteita, on yhteiskuntamme kulutus silti voimakkaassa nousussa. Elollisen ja elottoman luonnon kantokyky on ylitetty heittämällä, vaarantaen taloutemme ja hyvinvointimme pohjan.
2 Hyvinvoinnin haasteet kasvavat - Väestö ikääntyy, sosiaali- ja terveyspalveluiden muutokset kotimaassa tuntuvat epävarmoilta. Väestön monimuotoistuminen ja kasvukeskuksiin keskittyminen jatkuu. Työelämän muutokset, pandemiat ja yleinen epävarmuus lisäävät ja pahentavat mielenterveysongelmia. Ihmisten henkinen kestävyys on yhä kovemmalla koetuksella.
3 Demokratian kamppailu kovenee - Kriisien kasautuessa yhteiskunnat ovat koetuksella ja se näkyy myös vauraissa hyvinvointivaltioissa. Demokratian olemus on koetuksella, kun Euroopassa käydään sotaa Ukrainan rintamalla, sekä Internetissä informaatiosotana. Disinformaatio ja provokaatiot edistävät totalitaaristen aatteiden kuuluvuutta. Sääntöpohjainen maailmanjärjestys ja luottamus siihen kytkeytyviin instituutioihin horjuu.
4 Kilpailu digivallasta kiihtyy - Teknologia ja data liittyvät yhä vahvemmin ihmisten arkeen. Dataa kerätään ja hyödynnetään yhä enemmän, niin hyvässä kuin huonossakin. Keskittyykö teknologian ja sosiaalisen median valta muutamalla jätille?
5 Talouden perusta rakoilee - Tuloerot ja ekologinen kestävyyskriisi ajavat uuden talousmallin tuloa. Globaalit tahot alkavat heräämään talousmallimme kestämättömyyteen; vastuullisuus ja luonnon tilan parantaminen korostuu päätöksissä.
• Kaikki trendit linkittyvät toisiinsa. Jos niiden suunta saadaan käännettyä positiiviseksi, löytyy joka aspektista toisiinsa liittyviä synergioita. - Teknologian kehitys parantaa ihmisen hyvinointia, ihmisen hyvinvointi edistää turvallisuutta ja talouden kehitystä. Kun talous kehittyy positiivisesti, myös luonnon hyvinvointi ja kantokyky eheytyy. - Tietysti sama pätee myös negatiivisessa mielessä.
• Ekologinen kestävyyskriisi näkyy yhä enemmän myös työelämän muutoksena. Nopea luopuminen fossiilisista polttoaineista ja resurssien ylikulutuksesta hävittää joitain ammatteja, mutta toisaalta luo myös monia uusia.
• Luonto, hyvinvointi ja oikeudenmukaisuus kietoutuvat erottamattomasti toisiinsa, eikä niitä voi edistää toisistaan irrallaan. Ympäristötoimet pitää pystyä toteuttamaan oikeudenmukaisesti ja samalla vähentämään sosiaalista eriarvoisuutta.
Teeman yhteenveto:
Teemasta jäi päällimmäisenä mieleen kasvava paineen tunne, ahdistuskin. Tulevaisuuden muutokset nivoutuvat kaikki jollain tavalla toisiinsa. Niiden keskiössä on ilmastonmuutos ja se kuinka olemme jo nyt liian myöhässä estämään tiettyjä tulevia katastrofeja. Eriarvoisuuden lisääntyminen todennäköisesti vain kasvaa, kuten myös kamppailu demokatrian asemasta totalitarismin rattaissa.
Kaiken tämän keskeltä tulisi kuitenkin löytää ne koulutukseen liittyvät avainkysymykset. Mitä ammatillinen koulutus voi osaltaan tehdä paremman tulevaisuuden puolesta? Millaisia osaajia tarvitaan lähitulevaisuudessa?
Itse sanoisin, että oppimistaitojen harjaannuttimen on tärkeää, sillä tulevaisuudessa esimerkiksi perinteisten käsityöammattien ammatinkuva ja osaamisvaatimukset tulevat vaihtumaan voimakkaasti. Ammattilaiselta vaaditaan joustavuutta ja kykyä oppia uutta nopeasti. Ihmisoikeusasioiden ja tasa-arvoon liittyvän opetuksen tärkeys korostuu. Ennenkaikkea tärkeintä on kuitenkin kestävän kehityksen opetus ja se miten se voidaan integroida kaikkeen tekemiseen luonnollisena osana, ilman erillisiä kursseja.
Tulevaisuuden kehityskulkujen ymmärtäminen on myös tärkeä osa oppimista. Alalla kuin alalla on hyvä hahmottaa, millaisia muutoksia ympärillä tapahtuu ja miten ne vaikuttavat tulevaisuuteen. Megatrendit soveltuva hyvin myös välineeksi opiskeluun. Olennaista ei ole vain se, mitä meidän täytyy tietää ja osata tulevaisuudessa, vaan myös se, miten voimme vaikuttaa tulevaisuuteen ja millaisia muutoksia kestävä tulevaisuus meiltä edellyttää.
Haluaisin myös kuvitella tulevaisuuden jossa Suomalainen koulutus ajaa kansainvälisen kehityksen kärkeä kestän tulevaisuuden ratkaisuissa. Puun hyödyntäminen uusilla tavoilla, uudet litium-vapaat akkuteknologiat, betonin kierrättäminen, vaatekuitujen uudellenkäyttäminen ja monet muut teknologiat voisivat siivittää taloutemme ja sitä myöden kansan hyvinvoinnin uuteen, kestävään nousukiitoon.
Keskustelun seuraaminen:
Oli hankalaa löytää teemoja sivuavaa keskustelua nimenomaan ammatillisen opetuksen näkökulmasta, mutta tietysti yleisesti ottaen ihmisoikeusasiat, megatrendit ja muutosilmiöt ovat olleet vahvasti tapetilla viimeisen vuoden ajan.
Edellinen hallitus keskusteli jatkuvan oppimisen teemasta viime maaliskuussa, webinaarissa "Yhdessä jatkuvaa oppimista uudistamassa." Seminaarissa esitettiin seuraavia tulevaisuuden tavoitteita:
- Kaikilla on työelämän ja merkityksellisen elämän edellyttämät tiedot, taidot ja osaaminen.
- Jokaisella on mahdollisuus uudistaa osaamistaan ennakoivasti, jotta työssä kehittyminen, työllistyminenuusiin tehtäviin ja uralla eteneminen olisi mahdollista.
- Osallistumisen tasa-arvo lisääntyy.
- Osaava työvoima tukee kestävää kasvua, innovaatiota ja kilpailukykyä ja sitä kautta hyvinvointia.
- Osaaminen uudistaa työelämää ja työelämä osaamista.
Olen itse työskennellyt ammatillisen koulutuksen parissa 14 vuotta, joista nyt viidettä vuotta opettajana. Kouluorganisaatio on itsessään loistava paikka seurata ammatillisen koulutukseen tulevaisuuteen liittyvää keskustelua. Sitä varten järjestetään omia tapahtumia ja keskustelutilaisuuksia, kuten neljä kertaa vuodessa pidettävät kehittämispäivät. Osallistun myös ehtimiseni mukaan perjantaisin pidettäviin Omnian Strategia-aamuihin, joissa voi hieman rennommassa tilassa puida esimerkiksi juuri muutosilmiöiden tuomia kehittämistarpeita.
Lisäksi osastomme (puualan koulutus) on juuri nyt osana monikansallista MOSAIC*-hanketta, jossa tutkimme ja kehitämme taide- ja käsityöalojen muutostarpeita, yhdessä työelämän kanssa. Projekti on parhaillaan työn alla ja olemme esimerkiksi omalla osastollamme kehittämässä hankkeessa tehdyn työn pohjalta CNC-Labia, jonka avulla voimme tuoda tulevaisuuden tekniikoita lähemmäksi perusopetusta. Lisäksi pystyisimme tulevaisuudessa tarjoamaan kohdennettua opetusta yrityksille, vierailijoille, tai ammatti- ja erikoisammattitutkintoa suorittaville. CNC-Labissa on tarkoitus tutustua lasertekniikkaan, 3d-tulostamiseen, robotiikkaan, CNC-tekniikan uusiin mahdollisuuksiin ja cobottien käyttöön. Omnian puuosaston CNC-labista tulette varmasti kuulemaan myöhemmin, kun varsinainen rakentamistyö käynnistyy ja siihen liittyvä markkinointimateriaali julkaistaan!
*Mastering job-Oriented Skills in Arts & crafts thanks to Inclusive Centres of vocational excellence
Comments
Post a Comment