OSA 1, Teemojen valinta, kysymykseni

Wili Vuorinen
Haaga-Helia
Amoore opintoryhmä, 2021-2022


Tervetuloa perehtymään blogiini, koskien kasvatustieteen oppimistehtävää Ammattisivistys ja työelämän muutos!

Opintojaksossa tutkimisen ja kehittämisen kohteina ovat:

• Ammatillisen koulutuksen kehitys yksilön ja yhteiskunnan näkökulmasta.

• Ammatillinen koulutus, sivistys ja kansalaiseksi kasvaminen. 

• Koulutuksen yhteiskunnalliset tehtävät ja koulutus työelämän muutoksissa. 

Opintojakson ammattitaitovaamitukset ovat:

• Ammatillinen opettaja tietää ammatillista koulutusta ja työelämää koskevat säädökset ja noudattaa niitä työssään.

• Ammatillinen opettaja rakentaa yhteiskunnallisena vaikuttajana edellytyksiä tulevaisuuden ammatilliselle koulutukselle.


Tässä ensimmäisessä osiossa esittelen valitsemani kaksi teemaa, joita tutkin oppimistehtävässä tarkemmin. Lisäksi esittelen viisi lähdettä, joiden pohjalta käsittelen valitsemiani teemoja.

Opintotehtävään annetusta aineistosta nousee selkeitä pääteemoja:

• perus- ja ihmisoikeudet opettajan työssä
• jatkuva oppiminen / elinikäinen oppiminen
• megatrendit ja heikot signaalit
• koulutuksen muutosilmiöt

Valitsin aineistoin teemoista seuraavat kaksi:

Ihmisoikeuskasvatus opettajan työssä
Perus- ja ihmisoikeusaiheen opettaminen peruskoulusta aina toisen asteen koulutukseen asti on mielestäni tämän vuoden ilmiöitä seuratessani erittäin vahvasti tapetilla. Rakentaaksemme ylipäänsä kestävää ja valoisaa tulevaisuutta ihmiskunnalle, täytyy ihmisoikeuskasvatus ulottaa jokaiseen mailman nurkkaan, aina Suomesta Kiinaan saakka.
Ammatillisen koulutuksen muutosilmiöt & tulevaisuus
Olen työskennellyt ammatillisen koulutuksen kentällä 14 vuotta. Toisen asteen koulutuksen muutokset ja ammatillisen koulutuksen uudet vaatimukset muuttuvassa yhteiskunnassa ovat erittäin mielenkiintoinen aihe.

Kysymykseni tämän tehtävän ympärille ovat:
• Jos toisen asteen / ammatillisen koulutuksen vastuu ihmisoikeuskoulutuksesta on yhtä suuri kuin peruskouluilla, miten se saadaan näkymään päivittäisopetuksessa ja tämän päivän ryhmättömässä, yksilöllisten opintopolkujen mallissa?
• Ammatillinen opettaja, eritoten vastuuopettaja, on vastuussa opiskelijoidensa kyvystä vastata tulevaisuuden osaamistarpeisiin. Onko opettajilla tarpeeksi substanssiosaamista tarjota tätä? Riittääkö oppilaitosten resurssit ylläpitää opettajien työelämätaitoja ja megatrendien seuraamista?

Valitsemani lähteet aiheiden tutkimiseen:
1. Perus- ja ihmisoikeudet opetus- ja kasvatusalalla: Oikeudellinen ja pedagoginen opas alan opiskelijoille ja asiantuntijoille, 2020
2.  Ihmisoikeuskeskus. Ihmisoikeuskasvatus. https://ihmisoikeudet.net/
3. Jatkuvan oppimisen Suomi, 2018. Osaamisen tulevaisuuspaneli, Opetus- ja kulttuuriministeriö
4. Katu-uskottava ammatillinen koulutus – Uusia ratkaisuja oppimiseen. Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, 2015
5. Sitra, megatrendit, 2023 päivitys. https://www.sitra.fi/aiheet/megatrendit/#megatrendit-2023-paivitys-ymmarrysta-yllatysten-aikaan

© Arusyak Pivazyan


Comments

Popular posts from this blog

OSA 3, reflektointi

OSA 2, teemojen tarkastelu